2013. április 4.

Utazás gyerekkel, vonattal

Sokan biztosan félnek attól, hogy kicsi gyerekkel hosszú utazásra induljanak. Főleg, ha nem autóval kell megtenni az utat, hanem vonattal. Mi a most négy hónapos gyerkőccel már több mint 1000 kilómétert utaztunk, így talán másoknak is hasznos lehet az ezzel kapcsolatos tapasztalatom.


Az 1000 kolóméter úgy jön ki, hogy kétszer tettük meg oda-vissza a Budapest-Nyíregyháza távot, plusz még egy kicsit autóval, ami alkalmanként 6 óra utazást jelent.

Lássuk hogyan induljunk útnak egészen pici gyerekkel!

A csomagoláshoz:
  • Ruhákból úgy pakoljunk a gyereknek, hogy legyen nálunk extra váltóruha is. Ha pl. 3 napra utazunk, vigyünk magunkkal 5 napra elegendő ruhát.
  • A holmik nagy részét pakoljuk bőröndbe vagy utazótáskába, és készítsünk egy kisebb kézipoggyászt is. Ez lehet a pelenkázótáska, ami mindig mellettünk van.
  • A pelenkázótáskába kerüljön: 2-3 pelenka, popsitörlő, pelenkázóalátét, textilpelus vagy büfikendő, egy-két kedvenc játék, egy váltórha (ha véletlenül szükség lenne rá, kéznél legyen), fertőtlenítő hatású kéztörlő, vagy kézfertőtlenítő gél, papírzsebkendő, pénztárca, iratok, a babának enni- és innivaló az útra.
  • Ne felejtsük otthon a D-vitamin cseppeket, amit ugye minden nap adni kell a babának, az egészségügyi kiskönyvet, illetve a baba TAJ kártyáját. Soha nem lehet tudni, mikor lesz rá szükség.
  • Pelenkát mi nem vittünk magunkkal, csak annyit, ami az útra elég, mert egyrészt mosható pelust használunk, másrészt túl sok helyet foglalt volna. Amikor megérkeztünk, elmentünk a boltba, és vettünk egy csomag eldobható pelenkát.

Evés a vonaton:
  • Szoptatni nem igazán lehet vonaton, kivéve annak, aki csöppet sem szemérmes, és a nyilvános szoptatás híve. Én nem vagyok ez a típus. Ezért az utazás előtt két héttel elkezdtem lefejni a tejet, amit lefagyasztottam. A tej tárolásáról már írtam korábban itt. 
  • Az utazás előtti este kivettem a tejet a fagyasztóból, és átraktam a hűtőbe. Reggelre kiolvadt. Feltöltöttem két darab 125 ml-es cümisüveget tejjel, majd vízfürdőben felmelegítettem. Egy harmadik cumisüvegbe forralt víz került, de nem lehűtve, hanem forrón. Ez azért kell, hogy két oldalról melegítse a tejet. De ha langyosra hűlt, és vészhelyzet van, akár meg is ihatja a baba. A három üveget beraktam egy kis méretű hűtőtáskába (az a típus, amibe két doboz sör fér nyáron a strandon :-)), de előtte még fogtam két jégakkut, és azt is felmelegítettem vízfürdőben. A csomag úgy nézett ki, hogy a táska aljába került egy meleg akku, rá egymás mellé sorakoztatva a három cumisüveg, tej-víz-tej sorrendben, majd ismét egy meleg akku következett. Az így összeállított csomag 4 órán keresztül biztosan meleg marad, de 6 óra elteltével is meleg volt még annyira a maradék tej, hogy elfogadta a gyerkőc.
  • Úgy induljunk útnak, hogy még otthon szoptassuk/etessük meg a babát. Így ha minden jól megy, egy evés esik az utazás idejére, a következő evés pedig már a célállomáson következik.
  • Én vittem magammal mellszívót, így amikor megérkeztünk a nagyszülőkhöz, lefejtem a hosszú út során felhalmozódott tejet. Ez lett a menü a hazaútra.
  • Ha tápszert kap a baba, akkor ugyanúgy járjunk el, ahogy fent leírtam, csak a három cumisüvegbe víz kerüljön. A tápszert mérjük ki egy külön edénybe/zacskóba, és csak közvetlenül az evés előtt adjuk a vízhez, mivel nem tesz neki jót, ha órákon keresztül áll. Így frissen készített tápszert kaphat a baba.
  • Elvileg az IC kocsikon van hálózati csatlakozó, ahol ételmelegítő is használható. Ezzel kapcsolatban felhívtam a MÁV ügyfélszolgálatát, és nem kaptam túl sok érdemi információt. A lényeg az volt, hogy igen, vannak kocsik, ahol elérhető a hálózati csatlakozó, de nem mindegyiken. És hogy van-e, vagy nincs, azt még konkrét járatszám szerint se tudják megmondani, ne is kérdezzem. Szomorú. Ezért inkább a melegen tartást javaslom bébiételes gyerekeknél is, mert egyáltalán nem garantált, hogy fel tudjuk melegíteni az ételt.


Az utazáshoz:
  • Érdemesebb délelőtt elindulni, mert a gyerekek ilyenkor még nyugodtabbak. Persze ha valaki azt tapasztalja, hogy a délután a nyugisabb, akkor válassza azt az időpontot. Kicsit nagyobb gyerekeknél (1-2 éves kortól) akár a délutáni alvásidőre is eshet az utazás.
  • A gyorsvonatok túlzsúfoltak, és egyáltalán nem biztos, hogy lesz ülőhelyünk. Akkor sem, ha gyerekkel utazunk. Ezért mindenképpen IC-vel utazzunk. Mi első alkalommal 1. osztályra vettünk jegyet. Kényelmes volt. A második utazáskor úgy gondoltuk, hogy nem volt semmi extra az 1. osztályon, ezért kipróbáltuk a 2. osztályt. Hiba volt. Az 1. osztályos sokkal több hely van. Nagyobbak az ülések, szélesebb a folyosó, több hely van a lábnak. Ezek nem mellékes szempontok, ha figyelembe vesszük, hogy mennyi holminak kell kézközelben lennie. Így a visszaútra ismét 1. osztályra vettünk jegyet.
  • Meglepődtünk, hogy van a vonaton mozgáskorlátozottak részére kialakított mosdó, ahol van lehajtható pelenkázólap. És még tiszta is volt. Nyilván azért, mert ezt a mosdót kevesen használják.
  • 6 éves korig menetjegyet nem kell vásárolni, helyjegyet viszont igen. Mi mindig online vesszük meg a jegyeket, így csak ki kell nyomtatni. Nem kell hosszú sorokat kivárni a pénztárak előtt.
  • Amint felszálltunk a vonatra, és elhelyezkedtünk, törölgessük meg a kezünket kézfertőtlenítő kendővel, és ha szükséges, az út során többször is használjuk.
  • A babát soha ne fektessük közvetlenül az ülésre, pelenkázóra. Mindig használjunk pelenkázó alátétet.
  • A vonatokon nagyon meleg van. Érzésre 25 fok körüli hőmérséklet. Ezért én vékony ruhát adtam a gyerekre, és még így is melege volt.
  • Babakocsit is vittünk magunkkal (rápattintható autós hordozóval), de azt tudni kell, hogy a vonaton a közlekedők olyan szűkösek, hogy a legtöbb babakocsi csak összecsukva fér el. A kisebb sportkocsikkal persze nincs gond. Érdemes viszont már a peronon összezárni a kocsit, mert a vonatajtók is nagyon keskenyek. Aztán ha ott derül ki, hogy nem fér át az ajtón, csak kapkodni fogunk a felszálláskor.

Összességében nekünk az a tapasztalatunk, hogy egyáltalán nem vészes hosszú útra indulni babával. Mindkét alkalommal sima ügy volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése