2015. február 6.

Boszorkánykalap farsangra

Itt a farsang, áll a bál... A bölcsiben is lesz farsang, és már rég eldöntöttük a kislányommal, hogy boszorkánynak fog öltözni élete első jelmezbálján. A boszorkánykalap már el is készült. Egyszerű és gyorsan megvarrható, kis módosítással pedig varázslósüveg is lehet belőle.


Hozzávalók:
  • fekete filc anyag (60 cm szélesből 1 métert vettem 900 Ft-ért hobbiboltban)
  • szalag a díszítéshez (kb. 70 cm)
  • cérna
  • olló
  • vékony drót (én ékszerdrótot használtam, de apa szerszámosládájában is körbe lehet nézni)
  • szalag vagy kalapgumi a megkötéshez
  • kétoldalú ragasztó

Szabásminta készítése
Bármekkora fejméretre el tudjuk készíteni a szabásmintát, ha az alábbi számítást használjuk. Általános iskolás gyerekeknek matekleckeként is feladhatjuk. :-) A felnőttek meg gyakorolhatják a körhöz és a háromszöghöz tartozó képleteket.

1. Mérjük le a fej körfogatát (k) a homlok magasságában.
2. Számítsuk ki ennek a körnek a sugarát (r) az alábbi képlet segítségével:
k=2 x r x 3,14 (bocsi, pi-t nem tudtam beszúrni, ezért inkább számmal írtam ki)
3. Rajzoljunk egy derékszögű háromszöget vázlatrajznak (nem kell méretarányosnak lenni, csak a könnyebb számításhoz/tervezéshez kell).


  • Az alsó, vízszintes befogója (a derékszög rövidebbik szára) legyen olyan hosszú, mint a kiszámított sugár + 1 cm (varrásráhagyás), és jelöljük a-val. 
  • A másik befogójáról (függőleges, hosszabbik oldal a derékszögből) mi dönthetjük el, hogy mekkora legyen. Ez a magasság lesz a kalap magassága. Én pl. 50 cm-es fejkörfogathoz, 7,96 cm-es sugárhoz 30 cm-et vettem. Ehhez is adjunk hozzá 1 cm varrásráhagyást. Így az én esetemben 31 cm lett. Jelöljük ezt az oldalt b-vel.
  • Most jön a matematikai bravúr, ugyanis ki kell számítanunk az átfogó hosszát, amit c-vel jelölünk. Na, mi kell ehhez? Hát persze, hogy a Pitagorasz-tétel. Ami szövegesen leírva így szól: A derékszögű háromszög két befogójának négyzetösszege egyenlő az átfogó négyzetével. Magyarul:
Ha megkaptuk a c értéket, akkor jöhet a szabás. :-) Ezeket kell kiszabnunk:

Boszorkánykalap szabásminta

A jobboldali lyukas körlap az egyszerűbb. Ehhez rajzolnunk kell egy r+1 cm nagyságú kört (ez lesz a lyuk a közepén), majd a körívhez szépen hozzámérni 10 cm-t, és ott is rajzolni egy kört. Ezzel kapjuk meg a karimát. Kivágjuk a nagy kört, a közepéről pedig kivágjuk a kis kört, hogy lyukas legyen.

A baloldali gúlához rajzolnunk kell egy akkora sugarú kört, mint a c érték. Ez az én esetemben 32 cm volt. A körből pedig ki kell vágnunk egy akkora körcikket, aminek az íves része akkora, mint a fej körfogata + 1 cm. Ezt egyszerűen úgy tehetjük meg, hogy a körív mentén haladva mérőszalaggal lemérjük a szükséges hosszt, majd a kör középpontjábal összekötve kivágjuk a gúlát.

Ez így lehet, hogy első olvasatra bonyolultnak tűnik, de azért kivitelezhető. A varrás sokkal könnyebb.

Én olyan kalapot varrtam, aminek a teteje össze-vissza csűrhatő, csavarható, hajlítható. Ezt azzal a kis trükkel értem el, hogy a gúla hosszanti részébe egy vékony kis drótot fűztem. Vágtam a filcből egy 3 cm széles, 32 cm hosszú csíkot. Felvarrtam a gúla egyik egyenes széle mellé, és beledugtam a drótot. Ezután összevarrtam a gúla két egyenes szélét. Kifordítás után felvarrtam rá a karimát. A füleg vonalához kézi öltésekkel egy-egy 30 cm-es szalagot varrtam, hogy sapka módjára meg lehessen kötni. Végül feldíszítettem a kalapot: A karima és a gúla találkozásához sárga szalagot ragasztottam (varrni is lehet, de ez gyorsabb megoldás) kétoldalú ragasztóval. A találkozási ponthoz egy kis masnit varrtam.












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése