2013. október 11.

Töklámpás készítése

Itt az igazi ősz, és az angolszász országokban már minden bizonnyal tombol a Halloween-láz. Ez annyit jelent, hogy mindenki túlvilági díszbe öltözteti a lakását, töklámpást faragnak, a gyerekek pedig jelmezekkel készülnek. Én is faragtam egy töklámpást, de egészen más indíttatásból: a lányom kedvenc verseskönyve az Iciri-piciri, amiben ugye egy kismacska, két ökröcske és egy tököcske a főszereplő.

Az Aldiban láttam meg, hogy kapható Halloween-tök. Szép kerek, szép narancssárga, és még a zöld szárából is hagytak rajta egy kis részt. Szóval jól néznek ki. És nem is túl nagyok. Én egy formás, kb. 2 kilós példányt választottam.  Ha jól emlékszem, 169 Ft kilója.

Korábban soha nem készítettem még töklámpást, de úgy gondoltam, hogy ezzel biztosan le lehet nyűgözni egy 10 hónapos gyerkőcöt. És így is lett. A kifaragott tököcskét az erkélyajtó elé raktam (kívülre), belekerült egy úszógyertya, és sötétedés után meggyújtottuk. Mondanom sem kell, hogy percekre le lehet vele kötni a gyerek figyelmét. Hozzá pedig fel lehet olvasni az Iciri-picir versikét is.

A töklámpás így készült:
  1. A tetején körberajzoltam egy kört alkoholos filccel, majd a vonalat követve levágtam a tök kalapját.
  2. Kiszedtem a magjait, és a húsából is lefaragtam egy keveset, hogy ne legyen annyira vastag. Pár magot kiszárítottam, és elraktam vetés céljából. Jövőre talán már nem kell boltban venni az alapanyagot.
  3. Elővettem egy  csillag és egy hold formájú sütikiszúrót (fém), és a húskloffolóbal beleütögettem a formákat a tök oldalába, egymástól egyenlő távolságra elosztva. 
  4. Miután beleütögettem, ki is hútam belőle, így szépen körberajzolt csillag és hold formákat kaptam, amit egy kisebb késsel óvatosan körbevágtam, hogy a tök húsát is átvágjam, majd kiemeltem.
  5. A hold formákat nem vettem ki, hanem elővettem a Dremel fúrómat (ezt még régen ékszerkészítéshez kaptam), és körbefúrkáltam a körvonalat. Fúró helyett egy vastagabb szög és kalapács is megteszi.
  6. Ezt követőne néhány lyukat fúrtam még hullámvonalban a tök oldalára.
  7. A belsejébe egy IKEA-s üveg mécsestartót raktam, abba vizet engedtem, majd egy úszógyertyát raktam bele. Így biztonságosan éghet a láng.



Őszi dekorációnak szerintem érdemes kipróbálni, mert tényleg nagyon hangulatos fénye van a narancssárga szín miatt. És azon sem kell fennakadni, hogy nálunk halottak napja van, nem Halloween. A tök a szabad levegőn elég gyorsan aszalódik, így mire november 1-jét fogunk írni, ennek a töklámpásnak már hűlt helye lesz. Pár napig viszont még élvezhetjük az esti fényét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése